Koła 26 cali, 27,5 cala, 29 cali - czym to się je?

rozmiary kół

Od kilku sezonów, firmy produkujące rowery kładą nacisk na nowe rozmiary kół. W segmencie szosowym, rozmiary te były już znane od dawna, a w segmencie górskim co sezon firmy poszerzając swoją ofertę o nowe rozmiary kół, zwężając wybór rowerów górskich na kołach 26". Przyjrzyjmy się z bliższa co dokładnie nam te nowe kółka dają:

Przyspieszenie

Tym większa średnica oraz masa rotująca tym wolniejsze przyspieszenie. Najszybciej przyspiesza koło 26”, a najwolniej 29”.

przyspieszenie

Kąt natarcia

Im większy rozmiar koła tym przeszkody są „mniejsze” (kąt natarcia jest mniejszy, +6% dla koła 26” oraz +3% dla koła 27,5” w stosunku do 29”)

kąt natarcia

Pęd

Większe koło lepiej utrzymuje pęd.

pęd

Masa

Koło 26” jest najlżejsze. 27,5 jest o około 5% cięższe, a 29”jest o około 11% cięższe (porównując oczywiście tej samej klasy koła).

masa

Przetaczenie

Większe koła przetaczają się przez przeszkody z większą swobodą co koreluje również z pędem. Im większa masa oraz średnica tym lepsze przetaczanie.

przetaczanie

Trakcja

Im większa średnica tym lepsza trakcja, kontrola, hamowanie.

trakcja

Trudno jednoznacznie stwierdzić, który rozmiar koła jest najlepszy. Bez wątpienia ważny jest również fakt, że każdy rozmiar koła determinuję inną geometrie ramy (co nie zostało uwzględnione w powyższym opisie). Kolejnym czynnikiem jest postura naszego przyszłego kolarza. Osoby drobne, które z reguły posiadają słabsze nóżki będą odczuwać mocniej wady większych kół – co przeobraża się w niemiłe doznania podczas jazdy na 29”. Niemniej jednak jeżeli już pragną poznać choć trochę zalet kół 29”, to wydaję mi się że rozmiar 27.5” będzie dla nich idealnym rozwiązaniem. Pomimo, że z powyższego opisu można wywnioskować, że większe koła mają więcej zalet niż wad, to jednak przyspieszenie oraz masa dla wielu zawodników są uważane za najważniejsze czynniki. Dlaczego? – odpowiedź jest prosta, bez uzyskania na nowo szybko prędkości wszystkie pozostałe zalety takie jak, kąt natarcia, przetaczanie, pęd nie mają miejsca (a jeżeli już są to w bardzo ograniczonym zakresie) Trakcja jest zaletą większych kół niezależnie od prędkości.

A co o tym myśli SCOTT? (link - niesamowicie wyczerpujący materiał na temat kół 27,5" oraz 29", niestety autorzy nie uwzględnili w nim 26", ale za to uwzględnili geometrie swoich ram), MERIDA? (link - broszurka), GIANT (link - krótki, ale za to bardzo treściwy artykuł z nastawieniem na rozmiar 27,5")